by Cristián Parker
The role of religion in Latin American politics can no longer be interpreted with reductionist schemes. The faithful—citizens—are combining faith and politics in unprecedented ways, and churches and denominations are no longer factors of political identity. The reconfiguration of new social and political movements interweaves complex linkages with the religious. The transformations of the political field and especially of democratic processes have reshaped identities in a context of increasing religious and cultural diversity with relatively less Catholic presence and greater Evangelical presence. Institutional secularization and religious pluralism seem to go hand in hand with a new cleavage between religion and politics.
La presencia de lo religioso en el campo político latinoamericano ya no puede ser interpretada con esquemas reduccionistas. Los fieles—ciudadanos—entremezclan fe y política de maneras inéditas, y las iglesias y denominaciones ya no son factor de identidad política. La re-configuración de los nuevos movimientos sociales y políticos entretejen vinculaciones complejas con lo religioso. Las transformaciones del campo político y en especial de los procesos democráticos han redefinido las identidades en un contexto de diversidad religiosa y cultural creciente con menor presencia relativa católica y mayor presencia evangélica. Secularización institucional y garantía del pluralismo religioso parecen ir de la mano con un nuevo clivaje entre religión y política.
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Latin American Perspectives
May 2016 vol. 43 no. 3 Abstract 15-30