by Erika Márquez
The Gallery of Memory, a street exhibit organized by Colombian activists affiliated with the Victims of State Crimes Movement to memorialize human rights violations, connects individual cases of human rights abuse with a larger critique of state violence. Through this exercise, activists bring together earlier and current violations of human rights and provide a framework that situates present undemocratic currents within the trajectory of the state’s politics of exception and its correlates, national security and the internal enemy. Critical reflection on the potential for place-based, coproduced resignification of security measures in a context of systemic violence suggests that the Gallery has become part of the movement-based human rights repertoire for democratizing citizenship in Colombia.
La Galería de la Memoria, una exhibición callejera organizada por un grupo de activistas colombianos afiliado al Movimiento de Víctimas de Crímenes de Estado para conmemorar violaciones a los derechos humanos, conecta casos individuales de abusos a derechos humanos con una crítica más amplia de la violencia del Estado. Por medio de esta práctica, los activistas sitúan las corrientes antidemocráticas actuales dentro de la trayectoria de las políticas de excepción del estado y sus correlatos de la seguridad nacional y el enemigo interno. Al promover una reflexión crítica sobre el potencial para una resignificación específica y coproducida de las medidas de seguridad en un contexto de violencia sistémica, la Galería se ha convertido en parte de un repertorio de derechos humanos para la democratización ciudadana en Colombia con base en los movimientos sociales.
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Latin American Perspectives
July 2016 vol. 43 no. 4 Abstract