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Wednesday, May 11, 2016

Abstract, "The Antidote to Wall Street?: Cultural and Economic Mobilizations of Afro-Cuban Religions" by Jalane D. Schmidt

:::::: Abstract ::::::

The Antidote to Wall Street?: Cultural and Economic Mobilizations of Afro-Cuban Religions 
by Jalane D. Schmidt

When revolutionary Cuba’s governmental cultural policy apparatus cast Afro-Cuban religions as “folklore,” certain religious forms, especially Santería, gained visibility in scholarly investigations, publications, documentary films, and state-sponsored cultural programming. Since the 1990s these discursive treatments of Santería have been monetized by the Cuban tourism industry and state-owned manufacturers and repackaged as merchandise that garners the attention and revenues of Cuban consumers and international visitors. This “ethno-business” produces a paradox: Afro-Cuban popular religions—long admired by the nation’s intellectual and artistic avant-garde as subaltern cultural rebuttals of dominant Cuban bourgeois opinion and U.S. economic pressures alike—are now promoted and consumed in a manner that conforms to neoliberal logic. The Cuban state confronts the challenges of late socialism with the methods of late capitalism. To some extent, the commodification of Afro-Cuban religions acts to fortify and extend revolutionary cultural policy.
Cuando el aparato de cultura política del gobierno revolucionario cubano calificó las religiones afro-cubanas como “folclore,” ciertas formas religiosas, sobre todo la Santería, adquirieron visibilidad en investigaciones académicas, publicaciones, documentales, y programación cultural estatal. Desde la década de los noventa estos tratos discursivos de la Santería han sido monetizados por la industria turística cubana y los fabricantes estatales y empaquetado como mercancía que atrae atención e ingresos de los consumidores cubanos y las visitas internacionales. Este “etno-negocio” provoca una paradoja: las religiones populares afro-cubanas —largamente admiradas igualmente por la vanguardia intelectual y artística de la nación como refutaciones culturales subalternas de la opinión burgués cubana dominante como por las presiones económicas estadounidenses— son ahora promocionadas y consumidas conforme a la lógica neoliberal. El estado cubano encara los desafíos del socialismo tardío con los métodos del capitalismo tardío. En cierta medida, la mercantilización de las religiones afro-cubanas actúan para fortalecer y extender la política cultural revolucionaria.

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Latin American Perspectives
May 2016 vol. 43 no. 3 Abstract 163-185

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