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Monday, May 23, 2016

Abstract, "New Forms of the Relationship between Politics and Religion: Ecclesiastical Base Community Activists in Mexico City" by Hugo José Suárez

:::::: Abstract ::::::

New Forms of the Relationship between Politics and Religion: Ecclesiastical Base Community Activists in Mexico City 
by Hugo José Suárez

Beginning in the 1960's, new forms of living the faith emerged in Latin America that linked it with a political dimension. The Catholic Church changed its pastoral orientation, and ecclesiastical base communities were established as part of an “option for the poor.” The reflection that accompanied this process was known as liberation theology. By the end of the 1970's these communities were organizing conferences, publications, and theological reflections with strong international links and included hundreds of believers both in the countryside and in the city. During the following two decades, they were active participants in the construction of leftist political alternatives. While a minority pastoral practice today, they continue to hold national gatherings and maintain their international contacts. In-depth interviews with three members of ecclesiastical base communities in a working-class neighborhood in Mexico City show how these individuals have built their socio-religious practice and their religious beliefs. Their experience is part of a global reconstitution of belief systems in Mexico that affects all of the salvation enterprises in their various expressions.
A partir de la década de los sesenta, nuevas formas de vivir la fe surgieron en América Latina que las asociaron con una dimensión política. La Iglesia Católica Romana cambió su orientación pastoral, y las comunidades eclesiales de base nacieron como parte de una “opción por los pobres”. Se conocía la reflexión que acompañó a este proceso como teología de liberación. Para finales de los setenta estas comunidades estaban organizando congresos, publicaciones, y reflexiones teológicas con fuertes lazos internacionales, comprendiendo centenares de creyentes tanto en la campiña como en la ciudad. Durante las siguientes dos décadas, fueron participantes activas en la construcción de alternativas políticas de izquierda. Si bien es una práctica pastoral minoritaria hoy en día, continúan convocando reuniones nacionales y mantienen sus contactos internacionales. Entrevistas a fondo con tres miembros de comunidades eclesiales de base en un barrio obrero en la ciudad de México demuestran cómo estos individuos han construido su práctica socio-religiosa y sus creencias religiosas, que implican una comprensión de Dios no como juez sino como aliado. Su experiencia forma parte de una reconstrucción de sistemas de creencias en México que afecta a todas las entidades salvíficas en sus varias expresiones.

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Latin American Perspectives
May 2016 vol. 43 no. 3 Abstract 51-68